سلامت پوست صورت شما تاثیر بسزایی در زیبایی و افزایش اعتماد بنفس شما خواهد داشت. پوست صورت بسیار حساس بوده و اگر از سلامت آن محافظت نکنید بسرعت زیبایی و شادابی خود را از دست می دهد. اولین و مهم ترین اقدام برای حفظ سلامت پوست صورت داشتن یک روتین پوستی روزانه است. شما برای داشتن یک روتین روزانه به محصولات مراقبتی نیازمند هستید که این محصولات باید با توجه به جنس پوست شما تهیه شود تا بتواند در حفظ سلامت آن تاثیر گذار باشد، در غیر این صورت این محصولات می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای پوست شما به دنبال داشته باشد. اگر شما هم می خواهید قبل از تکمیل محصولات مراقبتی روتین پوستی خود جنس پوست صورت خود را بشناسید؛ خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.
انواع پوست و راه های مراقبت از آن

انواع پوست صورت و راه تشخیص آن

ساده ترین نوع تشخیص پوست صورت به شرح زیر است.
ابتدا صورت خود را با یک شوینده معمولی و ملایم بشویید و با کمک یک حوله آن را به آرامی خشک کنید، اکنون به چهره خود دقت کرده و با توجه به نکاتی که میبینید جنس پوست خود را تشخیص دهید.
پوست چرب: افرادی که پوست چرب دارند پس از یک شست و شوی معمولی به سرعت روی صورت خود احساس چربی کرده و در ناحیه T(پیشانی، بینی و چانه) صورت خود شاهد درخشش و براقیت خواهند بود.
این افراد دارای منافذ بازی روی صورت خود هستند و به دلیل چربی بیش از حد صورت اغلب اوقات پوست آن ها دارای جوش و آکنه می باشد.
یکی از ویژگی های منحصر بفرد این نوع پوست آن است که کمتر و دیر تر از انواع دیگر پوست دچار چین و چروک خواهد شد.
راه های مراقبت از پوست چرب: افراد دارای پوست صورت چرب برای مراقبت از سلامت و شادابی پوست صورت خود باید توجه داشته باشند در روتین روزانه خود از محصولاتی که پایه آن ها روغن است استفاده نکنند.
استفاده از یک پاک کننده مناسب، رطوبت رسان فاقد چربی، اسکراب و ضد آفتاب بدون چربی به این افراد توصیه می شود.
پوست خشک: یکی از حساس ترین پوست ها پوست چرب بوده که به شدت مستعد ایجاد چین و چروک است. سلامت و شادابی این نوع پوست مراقبت ویژه ای را طلب می کند.
صورت افراد دارای پوست های خشک بیشتر مات و خاکستری بوده و هیچ گونه منفذی روی پوست آن ها دیده نمی شود. پوست این افراد حتی از فاصله دور زبر و کم آب دیده می شود.
این نوع پوست پس از یک شست و شوی ساده بسیار خشک شده و به فرد احساس کشیدگی و خارش و در مواقعی سوزش و قرمزی دست می دهد.
در اغلب این افراد شیار های پوستی دیده می شود که گاها دچار خونریزی خواهد شد.
راه های مراقبت از پوست خشک: این افراد باید به صورت خیلی محدود از آب داغ استفاده کنند. توصیه ما به این افراد استفاده از آب ولرم رو به سرد برای حمام کردن است.
افرادی که پوست صورتشان خشک است باید از وسایل گرمایشی کم حرارت استفاده کرده و در زمستان و پاییز حتما یک دستگاه بخور در اتاق خوابشان قرار دهند.
از پاک کننده های مناسب این نوع پوست می توان به شیر پاکن و پن های کرم دار اشاره کرد. استفاده از آبرسان، نرم کننده و کرم دور چشم برای افراد دارای پوست خشک بشدت توصیه می شود.
پوست معمولی: بیشتر افراد جامعه ترجیح می دهند پوستی معمولی داشته باشند، زیرا این نوع پوست نه مانند پوست خشک دچار خارش و سوزش می شود نه مانند پوست های چرب مستعد جوش و آکنه است.این پوست پس از یک شست و شو ساده نه حالت کشیدگی داشته و نه در نقطه T خود دچار براقیت است. این نوع پوست برای حفظ سلامت خود به مراقبت ویژه ای نیاز نداشته و یک روتین معمولی مانند: استفاده مداوم از یک ضد آفتاب، یک نرم کننده معمولی و ملایم می تواند آن را شاداب نگه دارد.
پوست مختلط: این نوع پوست پس از شست و شو با یک شوینده ملایم در نقطه T درخشان و چرب بوده و در ناحیه گونه و فک خشک و کشیده!
راه های مراقبت از پوست مختلط: این پوست به مراقبت زیادی نیازمند است زیرا علائم هر دو نوع پوست های چرب و خشک را دارا بوده و فرد دارای این نوع پوست باید برای هر کدام از قسمت های صورت خود محصولات ویژه همان پوست را استفاده کند. برای قسمت های چرب محصولات مناسب پوست چرب و برای قسمت های خشک محصولات مناسب پوست های خشک.