آیا تا به حال برای شما پیش آماده است که دائما بیمار شوید و قسمتی از بدنتان عفونت کند؟! آیا گاهی احساس کرده‌اید در هر جایی که هستید، سریعا بیمار می‌شوید و حس بدی را تجربه می‌کنید؟! داروخانه شبانه روزی سرسون؛ تمامی این موارد نشان می‌دهند که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است و شما باید هر چه سریعتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن اقدام کنید.

همینطور برای خرید مکمل های بدنسازی می‌توانید از صفحه مربوطه اقدام کنید.

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن

بیماری جهانی کرونا نشان داد که تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهمترین مواردی است که افراد در تمامی مواقع باید به آن توجه داشته باشند. پیروی از سبک زندگی سالم می‌تواند بدن را تقویت کنید و همین امر باعث می‌شود که گلبول‌های سفید قدرت زیادی برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن داشته باشند. ورزش جریان خون را در بدن بالا می‌برد و در نتیجه، اکسیژن زیادی به بافت‌های بدن می‌رسد و اجازه نمی‌دهد که بدن در برابر مواد آلوده آسیب‌پذیر شود. عدم حضور در هوای آلوده نیز مسئله دیگری است که افراد برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن باید مد نظر قرار دهند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

 غذا های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

علاوه بر دارو های تقویتی، استفاده از غذاهای مناسب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. کارشناسان به این مسئله اشاره می‌کنند که اخیرا به دلیل مصرف بیش از اندازه غذاهای فست فود، التهاب بافت‌های بدن بالا رفته است و همین امر باعث شده است که افراد به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند. به طور کلی، میوه‌ها و سبزیجات مهمترین غذاهایی هستند که می‌توانند به تقویت بدن کمک کنند. برخی از غذاهایی که می‌توانند برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرند، به شرح زیر هستند: 

  • مرکبات
  • فلفل دلمه‌ای قرمز 
  • کلم بروکلی 
  • سیر 
  • زنجبیل 
  • اسفناج 
  • ماست 
  • بادام

ورزش برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در کنار مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه که برای تقویت بدن مناسب هستند، ورزش یکی از مهمترین مواردی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند. ورزش باعث می‌شود که حجم زیادی از اکسیژن وارد بدن شود و این مسئله می‌تواند مقاومت بدن را بالا ببرد و آن را در برابر باکتری‎ها و ویروس‌ها مقاوم سازد. ورزش‌هایی مانند دویدن، شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نه تنها برای سلامتی مفید هستند، بلکه می‌توانند قدرت ذهن را نیز تقویت کنند و دید مثبتی را در افراد به وجود بیاورند. دید مثبت می‌تواند افراد را در زمان ابتلا به بیماری قوی کند و اجازه نمی‌دهد که بیماری به بدن غلبه کند و افراد را از بین ببرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

دارو ها و مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

داروها و مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می‌شوند که بدن در برابر بیماری‌ها بسیار قوی شود. بهتر است بدانید استفاده از این مکمل‌ها به تمامی افراد توصیه می‌شود، اما مشورت با پزشک قبل از استفاده از این مکمل‌ها بسیار مهم است. در ادامه، به معرفی بهترین مکمل‌ها برای تقویت بدن و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌پردازیم.

ویتامین ث 

ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می‌تواند التهابات بدن را کاهش دهد و رادیکال‌های آزاد را مهار سازد. رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان شوند. ویتامین ث تمامی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و بدن را تقویت می‌نماید. اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که شما نباید بیش از 2000 میلی‌گرم ویتامین ث در طول روز مصرف کنید. زیرا ممکن است ویتامین ث در بدن تجمع یابد و باعث بروز مسمومیت و مشکلات دیگر شود. 

ویتامین د

ویتامین د یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که استفاده از آن برای تقویت بدن مفید است. مطالعات غیررسمی نشان می‌دهند که استفاده از ویتامین د می‌تواند بدن را در مقابل عفونت ریه مقاوم سازد و اجازه نمی‌دهد که ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن وارد شوند و به آن آسیب وارد کنند. ویتامین د، در کنار تقویت بدن، دارای فواید دیگری است که به شرح زیر هستند:

تقویت سیستم ایمنی بدن

ب کمپلکس 

ب کمپلکس ( ویتامین‌های گروه ب) مکمل دیگری است که می‌تواند به تقویت بدن کمک کند و از آن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت نماید. استفاده از ب کمپلکس می‌تواند میزان انرژی را در بدن افزایش دهد و به بهبودوضعیت بدن کمک کند. برخی از فواید استفاده از ب کمپلکس به شرح زیر هستند:

  • جلوگیری از خشکی پوست 
  • خاصیت ترمیم‌کننده برای پوست 
  • افزایش آبرسانی به پوست 
  • جلوگیری از آکنه
  • روشن‌سازی پوست

ویتامین آ 

یکی از ویتامین‌هایی که به افزایش تقویت بدن کمک می‌کند، ویتامین آ است. این ویتامین نیز می‌تواند التهابات بدن را از بین ببرد و همین امر باعث می‌شود که بافت‌های بدن در حالت تعادل قرار گیرند. ویتامین آ در مواد غذایی نظیر پنیر، تخم مرغ، ماهی، شیر، ماست، جگر گاو، سیب زمینی شیرین، اسفناج و بروکلی به صورت فراوان وجود دارند و مصرف آنها می‌تواند سلامتی را برای بدن به ارمغان ورد. 

آیا آفتاب گرفتن برای تقویت بدن مناسب است؟

آفتاب گرفتن باعث به وجود آمدن پیش‌ساز ویتامین د در بدن می‌شود. سبک زندگی امروزی، حضور در اتاق‌های سربسته برای مدت طولانی و استفاده از ضد آفتاب می‌توانند از رسیدن آفتاب به پوست جلوگیری کنند. توصیه می‌شود در طول روز 20 یا 30 دقیقه در معرض نور آفتاب باشید و ویتامین د را به بدن برسانید. 

تقویت سیستم ایمنی بدن شامل استفاده از مواد غذایی سالم، ورزش، مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی و آفتاب گرفتن در طول روز است که به افزایش استقامت بدن کمک می‌کنند.