کلاژن چیست؟

یکی از مهم ترین و غنی ترین پروتئین های موجود در بدن کلاژن نام دارد که وظایف زیادی از جمله حفظ سلامت پوست، مو، ناخن و اتصالات بدن را بر عهده دارد. بدن ما قادر به تولید و ترشح کلاژن بوده و می تواند نیاز خود به این پروتئین را بر طرف کند؛ اما به مرور زمان و با مواجه با عواملی از جمله: افزایش سن، مصرف بیش از حد قند، مصرف کافئین و دخانیات تولید این پروتئین در بدن کاهش یافته و عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت. امروزه افراد زیادی برای جلوگیری از کمبود کلاژن و بوجود آمدن عوارض آن از پودر های کلاژن موجود در بازار استفاده می کنند که در ادامه به بررسی این محصولات خواهیم پرداخت.

کلاژن چیست؟

شناخت فواید و عوارض مصرف پودر کلاژن

فواید مصرف

مصرف مداوم و منظم پودر های کلاژن تایید شده موجود در بازار می تواند موجب جبران کمبود این پروتئین در بدن شده و از ایجاد عوارض آن جلوگیری کند.
کلاژن یکی از اجزای اصلی ساختمان پوست و مو است، بطوری که 75 درصد از پوست ما را این پروتئین تشکیل می دهد. زمانی که بدن با کمبود تولید کلاژن مواجه شود موهای سر ما بسرعت سلامت و شادابی خود را از دست داده و شروع به ریزش می کنند، اما زمانی که از پودر کلاژن استفاده می کنید، این پودر موجب تقویت ریشه و تار موهای شما شده و از ریزش آن ها جلوگیری می کند.
تامین کلاژن نرمی و شکنندگی ناخن های شما را از بین برده و موجب رشد بهتر و زیبایی آن ها می شود.
مصرف این محصول موجب بازسازی بافت های آسیب دیده پوست شما شده و می تواند پوست شما را جوانسازی کرده و از پیری آن جلوگیری کند.
وجود کلاژن کافی در ساختمان پوست به دلیل افزایش انعطاف پذیری پوست شما از کشیدگی آن جلوگیری کرده و مانع ایجاد چین و چروک های پوستی خواهد شد.
وجود این پروتئین ضروری سلول های پوست شما را تقویت کرده و از تضعیف آن ها جلوگیری می کند.
کلاژن به دلیل تقویت و جوانسازی سلول های پوستی از شلی و افتادگی پوست شما که موجب زشتی استایل شما خواهد شد جلوگیری می کند.
کلاژن موجب بهبود عملکرد اتصالات بدن از جمله: تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها و تمام بافت های رابط بدن ما است و به ما این امکان را می دهد که به راحتی خم و راست شده و حرکت کنیم.
زمانی که تولید این ماده در بدن کاهش می یابد سلامت اتصالات بدن به خطر افتاده و موجب درد های مفصلی شدیدی می شود. اما مصرف پودر های کلاژن مرغوب می تواند موجب ساخت غضروف های سالم شده و از ساییدگی دو استخوان بر روی هم جلوگیری کند.
بسیاری از افراد پودر های کلاژن را برای کاهش درد های مفصلی استفاده می کنند. اغلب درد های مفصلی به دلیل خشکی و تامین نشدن رطوبت نورد نیاز این ناحیه است، این پودر ها می تواند رطوبت مورد نیاز مفاصل را تامین کرده و با از بین بردن خشکی این ناحیه موجب کاهش درد شما شود.
بانوانی که در دوره یائسگی قرار می گیرند به دلیل از بین رفتن توده استخوانی خود مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند؛ مصرف پودر های کلاژن برای این بانوان به دلیل افزایش تراکم مواد معدنی و توده استخوانی بسیار مفید و موثر خواهد بود و می تواند از ابتلا این افراد به پوکی استخوان جلوگیری کند.
از دیگر فواید مصرف پودر کلاژن می توان به حفظ سلامت قلب و عروق اشاره کرد.
مصرف این محصول موجب دفع کلسترول اضافی غذا مصرفی شما شده و از انباشته شدن این چربی ها در رگ و عروق خونی شما جلوگیری می کند.
ما مصرف این محصول فوق العاده را با افرادی که خواب نامنظمی دارند توصیه می کنیم، مصرف پودر کلاژن به راحتی می تواند موجب کیفیت خواب این افراد شود.

مضرات مصرف

از مضرات مصرف پودر های کلاژن موجود در بازار می توان به مشکلات خفیف گوارشی و بوی بد دهان اشاره کرد.
این پودرها برای افرادی که به ماهی، تخمرغ و صدف حساسیت دارند حساسیت زا است زیرا در تهیه این پودر ها از محصولات نام برده شده کمک ورفته شده است.
به گفته برخی متخصصین پوست و مو محصولی که موجب رفع چین و چروک شود خاصیت درمانی داشته و مکمل محسوب نمی شود.